Zuurkool maken

Zuurkool makkelijk zelf te maken om je darmen ondersteunen met gezonde bacteriën die worden tijdens fermentatie geproduceerd.

zuurkool maken
Zelf zuurkool maken

Zuurkool maken. Gezonde weetjes van zuurkool.

  • Zuurkool is gemaakt met witte of rode kool die door de inwerking van de melkzuurbacterie wordt gefermenteerd.
  • Omdat de kool luchtdicht wordt afgedekt gaat hij gisten. In deze omgeving zonder zuurstof zetten melkzuurbacteriën zetmeel en suikers in de kool in 2 tot 3 dagen om in melkzuur.
  • Dit fermentatieproces geeft zuurkool een friszure smaak, veel vitamine C en het is lekker met allerlei gerechten.
  • Vooral in winter periode is zuurkool onmisbaar

Zelf zuurkool maken. Hoe maak je het?

Voor verschillende smaak je kun wortels, appels of ui toevoegen. Mijn favoriete is met de appels. Dat geeft wat zoetere smaak.

–      Neem 1 of 2 grote schone potten van 1 of 2 liters.

–      Snij of rasp de kool in kleine stukjes samen met wortels of appels. Voor de beginners adviseer ik Chinese kool of spitskool te gebruiken. Deze zijn wat van zachtere struktuur.

–      Doe alles in een grote schaal.

–      Voeg er een beetje zout bij en kneedt het totdat wat sap uitkomt

–      Alles goed mixen en vul met dit de potten

zuurkool maken

Zelf zuurkool maken makkelijk en lekker

–      Neem wat grotere pan. Voeg water toe. Laat het water koken en voeg zout en suiker toe. Voor 1 l water: 2 eetlepels zout en 1 suiker.

–      Voor meer smaak kun je knoflook, dille of andere specerijen toevoegen.

–      Schenk hete of warm water in de potten tot ze vol zijn

–      Laat nu 2 tot 3 dagen in de keuken staan. De temperatuur moet niet te laag zijn. Het is nodig voor de fermentatie.

–      Neem een houten lepel en maak gaten in de potten, zodat de lucht van de fermentatie naar buiten kan gaan.

–      Zet de potten in het schaaltje. Door het bubbelen kan er overschot van de vloeistof over  de randjes gaan.

Hoe langer je wacht hoe zuurder het wordt. Ik laat het max 2 dagen staan. Voor mij is 2 dagen is genoeg. Daarna doe je hem in de koelkast of in de kelder. In de koelkast kunt je hem tot een paar maanden bewaren. Maar bij mij is het over een paar weken op.

Het is makkelijk en lekker met andere groente of fruit te combineren. Probeer verse appels en ui toe te voegen en natuurlijk olijfolie of zonnebloempittenolie.

Eet smakelijk! Jouw darmen zullen je bedanken voor de gezonde voeding voor je darmbacteriën.

Gezonde darmen helpen ons zelf vitamines B aan te maken die we nodig hebben voor energie, serotonine hormoon – voor het “geluksgevoel” en het immuunsysteem in het algemeen.

Voor een persoonlijke advies of recepten neem contact met mij op. Online begeleiding is mogelijk

orthomoleculaire therapeut
Drs. Elena Karnaukhova
Voeding & Orthomoleculaire therapeut

Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Anderen bekeken ook: