langdurige diarree en vermoeidheid

Langdurige diarree en vermoeidheid

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op pinterest
Deel op linkedin
langdurige diarree en vermoeidheid

Langdurige diarree en vermoeidheid

Hoe kunt je diarree stoppen zonder medicijnen?

Acute en Chronische diarree

Diarree is een veelvoorkomende vorm van spijsvertering klachten of infecties. Het veroorzaakt frequente en overmatige ontlading van de darmen in de vorm van abnormaal waterige ontlasting en maagpijn.

  • Als je een van de hierboven beschreven symptomen ervaart, kunt je last krijgen van een acuut geval van diarree. Acute diarree duurt een of twee weken terwijl je tijdelijk ziek bent. Of misschien hebt je chronische diarree, die langer dan enkele weken aanhoudt.
  • Acute diarree kan een van de beste afweermechanismen zijn van je lichaam tegen een tijdelijke infectie of een virus denk aan buikgriep bijvoorbeeld.
  • Acute diarree is meestal eenvoudig te behandelen zonder medicatie of ernstige interventie. Chronische diarree is echter problematischer. Het kan uitdroging en tekorten aan voedingsstoffen veroorzaken als het niet op de juiste manier wordt aangepakt. 

Wat veroorzaakt diarree?

langdurige diarree en vermoeidheid

Oorzaak van acute diarree

  • Voedselvergiftiging
  • Reizigers diarree
  • Buikgriep

Oorzaak van chronische diarree

Langdurige diarree en vermoeidheid verlichten door het eten

langdurige diarree en vermoeidheid verlichten met rijst

I. Eet kalmerende voedingsmiddelen die gemakkelijk te verteren

 

  • Eet licht. Hoe meer voedsel je eet, hoe harder je spijsverteringsorganen moeten werken. Je zult waarschijnlijk niet al te veel eetlust hebben terwijl je diarree hebt, dus probeer kleine hoeveelheden te eten die de hele dag door verspreid zijn.              
  • Eenvoudig voedsel dat gemakkelijk te verteren is – vasthouden aan een dieet van neutrale voedingsmiddelen zoals eenvoudige volle granen, appels, bananen en rijst de eerste paar dagen. Deze voedingsmiddelen zijn gemakkelijk voor het verteren en kunnen de vezels helpen om de ontlasting te verbeteren.                                            
  • Lijnzaadolie. Het is aangetoond dat het de duur van diarree vermindert.
  • Groente. Stomende groenten zijn gemakkelijker te verteren dan rauw.
  • Kruidenthee met rauwe honing en gember helpt de maag en darmen te kalmeren en irritatie te verminderen.

II. Vermijd dit voedsel bij chronisch en acute diarree

hoe stop je diarree

Hoe stop je diarree? Langdurige diarree en vermoeidheid verlichten door het eten te vermijden

  • Zuivel – Verwerkte zuivel kan moeilijk verteerbaar zijn en kan diarree verergeren. Echter, onbewerkte gekweekte zuivelproducten, zoals yoghurt of kefir, bevatten veel probiotica die de darmfunctie kunnen ondersteunen.
  • Mogelijke allergenen – zoals gluten, noten, schelpdieren en zuivelproducten

  • Verwerkte vetten en oliën. Teveel vet kan je gevoelige maag irriteren en de diarree verergeren. Pas op met geraffineerde plantaardige oliën, fastfood, kaasachtig voedsel, verwerkt vlees of gefrituurd voedsel
  • Toegevoegde suiker en kunstmatige zoetstoffen – Bacteriën houden ervan om suiker te eten en suiker vermindert in veel gevallen het immuunsysteem en het spijsverteringskanaal.
  • Cafeïne – Cafeïne kan de spieren in het spijsverteringskanaal stimuleren, waardoor de stoelgang en krampen toenemen.
  • Koolzuurhoudende en suikerdranken
  • Alcohol
  • Potentieel voedsel met FODMAP-koolhydraten. Reacties variëren van persoon tot persoon, maar problematisch voedsel kan zijn: peren, haver, bonen, peulvruchten, tarwe, maïs, soja, aardappelen en elk type zemelen. 

III. Blijf drinken bij langdurige diarree en vermoeidheid 

langdurige diarree botten bulion

                                          

Langdurige diarree en vermoeidheid verlichten door het drinken.            

  • Het drinken van voldoende water is van cruciaal belang als je zoveel ontlasting verliest. Om uitdrogingsverschijnselen te voorkomen probeer ongeveer 1 glas vocht per uur te drinken. Je kunt ook vocht krijgen door het drinken van zelfgemaakte bottenbouillon, die bevat veel voedingsstoffen (zoals aminozuren en elektrolyten). Kruidenthee inclusief gember, pepermunt, zoethout, venkel of granaatappelthee (zonder cafeïne ) die kunnen ook helpen je maag te kalmeren.
  • Je kunt ook in water hymalaya water toevoegen voor elektrolyten balans. Door diarree verlies je veel mineralen zoals natrium, kalium               

IV. Neem voldoende rust

feet, socks, living room-932346.jpg
  • Vermijd teveel of spannende lichaamsbeweging.
  • De kans is groot dat je je zwak voelt en een beetje leegloopt en misschien niet goed slaapt.
  • Geef je lichaam een kans om te herstellen door voldoende te slapen (8 uur per nacht of meer).
  • Rustig aan te doen en te proberen je stressniveau laag te houden. 

V. Doe een laboratoriumtest voor parasieten en bacteriën

parasiet darmen bestrijden

Voor de zekerheid dat bacteriën en parasieten niet de oorzaak zijn van je darmproblemen of diarree maak een ontlastingonderzoek.

Heb je:

  • een wisselend en brijachtig ontlasting
  • vaak moe
  • winderigheid
  • last van gewrichten

Het is een grote kans dat je darmparasieten hebt. Parasieten hoeven niet groot te zijn. Van de kleine microscopische beesten zoals Dientamoeba, Giardia lamblia of Blastocystis kun je veel last van krijgen door de afscheid producten van de darmparasieten.

Parasiet darmen bestrijden

bestrijden darm parasiet door pillen

Met behulp van bepaalde kruiden en natuurlijke voedingssupplementen worden bacterien en/of parasieten bestrijden. In de hardnekkige gevallen worden medicijnen gebruikt.

Sta je open voor een natuurlijke behandeling neem contact met me op 

VI. Voedingssupplementen tegen diarree. Hoe stop je diarree?

hoe stop je diarree

 

  •  Probiotica, helpen infecties te bestrijden en kunnen helpen de darm opnieuw te koloniseren met gezonde bacteriën.
  •  Spijsverteringsenzymen (voor het eten), deze enzymen zullen helpen bij de opname van voedingsstoffen.
  • Glutamine. Glutamine is een aminozuur dat helpt het spijsverteringskanaal te herstellen, vooral belangrijk voor mensen met chronische diarree.  Pas op! Mensen met ontstekingen, paniekaanvallen of ADHD (i.v.m. glutamaat) mogen geen glutamine gebruiken.
  • Aloe Vera Juice (30-60 ml per dag).  Aloë is genezing voor de bekleding van het spijsverteringsstelsel en gemakkelijk af te breken.
  • Een poeding van lijn- of chiazaden (2-3 eetlepels per dag). Oplosbare vezels die in zaden worden aangetroffen, kunnen helpen ontlasting en de frequentie van diarree te verminderen.

Holistische en orthomoleculaire aanpak van chronische aandoeningen

 

Als iemand chronische aandoeningen heeft, vaak ziek en/of chronisch moe is, dan heeft het geen zin om symptomen te bestrijden.

In mijn praktijk kijken we dieper naar bijvoorbeeld voeding, darmendarmflora en hormonale storingen. Daarom zijn laboratorium onderzoeken en uitgebreide vragenlijsten onmisbaar in onze holistische orthomoleculaire therapie.

Heb je een auto-immuunziekte zoals artritis, Hashimoto, Graves of MS? Last van de darmen? Wil je meer energie? Of gewoon vragen stellen aan een deskundige?

Neem dan contact met mij op.

Reacties

7 reacties op “Langdurige diarree en vermoeidheid”

  1. Pingback: PDS symptomen. Natuurlijk behandelen. Voeding. Leefstijl

  2. Pingback: Zware metalen vergiftiging, uit lichaam verwijderen op natuurlijke manier

  3. Pingback: Natuurlijke behandeling schimmelinfectie vrouw. Schimmelinfectie mond

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anderen bekeken ook:

verkoudheid voorkomen workshop
Nieuws
Elena Karnaukhova

VERKOUDHEID VOORKOMEN WORKSHOP

EINDELIJK KUNNEN WE ALWEER IETS ORGANISEREN! IK HEB AL ZIN IN 🙂 Thema van de workshop: “VERKOUDHEID VOORKOMEN”  Inhoud Het belang van: Sterk Immuunsysteem Gezonde darmflora Wat

Read More »