Depressieve symptomen

Depressieve symptomen

Wat zijn depressieve symptomen en natuurlijke remedies? Vind weer hoop!

depressieve symptomen

5 Natuurlijke behandelingen van depressieve klachten

1. Darmen en darmflora herstellen

Als holistisch therapeut mijn prioriteit gaat meteen naar darmen te ordenen. Weet je waarom?

Omdat onze gelukshormoon, serotonine (een van de neurotransmitters), wordt 80-90% in onze darmen aangemaakt, veel meer dan in hersenen dus!

Wat doet serotonine?

Er zijn belangrijkste neurotransmitters acetylcholine, dopamine, GABA en serotonine.

Serotonine speelt verschillende rollen in het lichaam, waaronder het beïnvloeden van leren, geheugen, geluk en het reguleren van de lichaamstemperatuur, slaap, seksueel gedrag, honger en als pijnstiller.

Wat doet antidepressiva?

Evenwicht van serotonine en noradrenaline te herstellen. Die betrokken zijn bij de regulatie van stemming en emoties.

Stel dat je darmen niet genoeg serotonine kunnen aanmaken. Zou antidepressiva dan kunnen helpen?

Nee, dus!

Gezonde darmen

 

Ik zou eerst beginnen om darmen te herstellen: 

  • pathogenen te verminderen zoals overgroei van bepaalde bacterien, schimmels of parasieten verwijderen.
  • repareren je darmwand, meestal is er een lekkende darm aanwezig 
  • gezonde darmflora opbouwen
vegetables, avocado, asparagus-2338824.jpg

2. Gezonde voeding

Dit is alleen handig als je spijsvertering goed werkt en je darmen voedingsstoffen kunnen opnemen. 

Vaak in de praktijk zie ik dat het anders is.

  • Voedsel met omega-3.

    De beste omega-3-voedingsmiddelen vette vis zoals zalm, makreel of haring walnoten, chiazaden, lijnzaad, eidooiers.

  • Gezonde vetten. Gezonde vetten leveren belangrijke vitamines en mineralen die het energieniveau en de stemming stimuleren.

  • Probiotisch voedsel. Het eten van probiotisch voedsel verhoogt het energieniveau, ondersteunt de cognitieve functie en bevordert mentaal welzijn. Enkele van de beste probiotische voedingsmiddelen zijn kefir, yoghurt, kombucha, miso, rauwe kaas en gefermenteerde groenten

  • Beperk of geen geraffineerde koolhydraten en suikers!

    Heb je je ooit afgevraagd waarom je hunkert naar geraffineerde koolhydraten en suikers als je verdrietig bent? 

    Het is omdat voedsel met veel koolhydraten de afgifte van serotonine veroorzaakt, een natuurlijk opioïde dat op dezelfde manier in de hersenen werkt als het medicijn opium.

    Hoewel deze voedingsmiddelen op dit moment je humeur verbeteren, leiden ze ook tot gewichtstoename, slaapproblemen, overmatige groei van candida en lage energieniveaus, waardoor je depressiesymptomen erger worden.

3. Voedingssupplementen bij depressieve symptomen

  • Vitamine D3
  • Visolie met hoge DHA en EPA
  • Adaptogene kruiden zoals ashwagandha of rhodiola
  • Probiotica (gezonde darmflora)
  • Vitaminen B complex
  • Essentiele olien zoals lavendelolie, die helpt stress te verlichten, een gevoel van vrede te bevorderen en de slaap te verbeteren.

    Romeinse kamille werkt als een licht kalmerend middel dat op natuurlijke wijze de zenuwen kalmeert en ontspanning bevordert.

4. Relaties en ondersteuning

Omdat depressie meestal wordt veroorzaakt door emotionele problemen, kan het erger worden door een gebrek aan positieve relaties, een laag zelfvertrouwen en een gebrek aan doel.

Zoek een sterke gemeenschap van vrienden die je kunnen steunen en aanmoedigen, en richt je op je spiritualiteit.

Als holistisch therapeut werk ik ook met blokkades en trauma’s van het verleden op te ruimen. Deze geeft vaak verlichting bij depressieve klachten.

5. Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging geeft je een boost van energie, helpt je om beter te slapen en bouwt zelfvertrouwen op.

Niet overdreven! 

Lichaamsbeweging proberen die je leuk vindt, zoals yoga, pilates, wandelen of joggen.

Depressieve symptomen er kunnen zijn

  • vermoeidheid
  • aanhoudende droefheid
  • slecht humeur
  • prikkelbaarheid
  • gevoelens van waardeloosheid en hopeloosheid
  • moeite met concentreren
  • moeite met slapen
  • lage zin in seks
  • veranderingen in eetlust
  • gewicht verandert
  • gevoelens van hulpeloosheid
  • desinteresse in hobby’s of activiteiten
  • pijntjes en kwaaltjes
  • hoofdpijn
  • problemen met de spijsvertering
  • gedachten aan de dood of zelfmoord
  • poging tot zelfmoord

Hulp bij depressieve klachten

Wil je proberen je depressieve klachten op natuurlijke manier te verlichten? Dan hoor ik het van jou.

Elena Karnaukhova
Drs Elena Karnaukhova Voeding & Orthomoleculaire & Emoties relief therapeut

Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anderen bekeken ook:

Holistisch therapeut
Nieuws
Elena Karnaukhova

Holistisch therapeut

Als iemand chronische aandoeningen heeft, vaak ziek en/of chronisch moe is, dan heeft het geen zin om symptomen te bestrijden. In mijn praktijk werk ik

Read More »
paniekaanval symptomen
Ziektes en Behandeling
Elena Karnaukhova

Paniekaanval symptomen

Wat zijn paniekaanvallen? Paniekaanvallen – zijn angsten, die heel diep in het lichaam verstopt zijn. Je kunt je emoties onderdrukken en verder met je leven

Read More »